wesker.pl
strona_glowna mosty_wroclawia portfolio nieistniejace download

w-lewo   strona-domowa   w-prawo

Mosty Uniwersyteckie

Historia:
Południowy most Uniwersytecki swój południowy przyczółek ma umiejscowiony na wprost
przejazdu bramnego w budynku Uniwersytetu, łączącego ulicę Grodzką z placem Uniwersyteckim
i ulicą Kuźniczą, natomiast przyczółek północny na skrajnym wschodnim cyplu Kępy Mieszczańskiej.
W tym samym mijscu, w osi mostu południowego, umiejscowiony jest południowy przyczółek mostu Północnego,
który drugim końcem opiera się o węzeł drogowe u zbiegu ulicy Strażniczej, Cybulskiego i Drobnera.
Pierwsze wzmianki o przeprawie w tej części miasta pochodzą z XIII wieku, a w 1397 r.
mowa jest o Pons Viadri – moście Odrzańskim, nazwanym tak od Bramy Odrzańskiej,
znajdującej się u wylotu ulicy o tej samej nazwie. Most zaczynał się w pobliżu tej bramy.
Ulokowanie tego mostu wyglądało kiedyś nieco inaczej:
o ile północny znajdował się tam gdzie dziś – przy Strażniczej i Drobnera,
to południowy był bardziej na zachód, niż dziś, bo w rejonie ul. Więziennej.
W tamtych czasach Kępa Mieszczańska nie sięgała tak daleko na wschód, jak obecnie,
toteż most Odrzański był pojedynczą konstrukcją przez całą szerokość rzeki.
Na przestrzeni kolejnych stuleci drewniany most Odrzański wielokrotnie znoszony był przez powodzie,
odtwarzany i przebudowywany (w szczególności budowany był dodatkowy poprzeczny pomost
mniej więcej w połowie jego długości, biegnący na wschód i łączący go z Kępą Mieszczańską).
Zmieniała się także jego nazwa – był nazywany także "Środkowym", a później "Długim".
W latach 1867-1869 wybudowano na podstawie projektu miejskiego radcy budowlanego Alexandra Kaumanna
nowe stalowe mosty, o kratowych przęsłach, na solidnych kamiennych podporach,
które nazwano Uniwersyteckimi. Były one bezpośrednimi poprzednikami obecnych.
Te powstały podczas przebudowy w latach 1933-1934, kiedy dziewiętnastowieczne mosty rozebrano,
a na tych samych podstawach położono nowe, dwa razy szersze (na czas przebudowy
w bezpośrednim sąsiedztwie na wschód ustawiono tymczasowy drewniany most tramwajowo-pieszy).
Nowe mosty Uniwersyteckie uległy poważnym uszkodzeniom podczas oblężenia Festung Breslau w 1945 r. tak,
że po naprawie ponownie oddano je do użytku dopiero w 1947 r.
W 1992 r. konstrukcja mostów przeszła remont generalny. Nie ucierpiały w czasie powodzi tysiąclecia w 1997 r.

Lokalizacja:
Zespół dwóch mostów przerzuconych nad odnogami Odry – Odrą Południową i Odrą Północną,
nieopodal Uniwersytetu Wrocławskiego (stąd nazwa, także niemiecka sprzed 1945 r. – Universitäts Brücke).

Współrzędne geograficzne:
51°06'54,3” N 17°02'01,8” E

Parametry:
Przez mosty Uniwersyteckie po dwukierunkowej jezdni przeprowadzona jest środkiem linia tramwajowa w obu kierunkach.
Długość całkowita mostu: 161 m.
Most Uniwersytecki Północny. Przeszkoda: Odra Północna. Dł.: 78,5 m, szerokość:
całkowita: 19 m, jezdni: 11 m, chodników: 2 x 2,8 m, ścieżek rowerowych: 2 x 1,2 m.
Liczba przęseł: 3.
Most Uniwersytecki Południowy. Przeszkoda: Odra Południowa. Dł.: 51,5m,
Szerokość całkowita: 19 m, jezdni: 11 m, chodników: 2 x 2,8 m, ścieżek rowerowych: 2 x 1,2 m.
Liczba przęseł: 2.
Oba mosty zbudowano w latach: 1867-1869, 1933-1934.

Dane na dzień: 03.03.2013 r.

Tapety do pobrania (spakowane )


w-lewo   strona-domowa   w-prawo

cookies mail