wesker.pl
strona_glowna mosty_wroclawia portfolio nieistniejace miejsca_warte_odwiedzenia

w-lewo   strona-domowa   w-prawo

Most Tumski


zwany Mostem Zakochanych lub Mostem Katedralnym

Historia:
Zbudowany go w 1889 r. Projektantem jest Alfred von Scholtz. Do roku 1945 nosił nazwę Dombrücke.
Wcześniejsza konstrukcja mostu (prawdopodobnie funkcjonująca w tym miejscu od co najmniej XII w.),
wyznaczała granicę pomiędzy jurysdykcją miejską (na Wyspie Piaskowej), a kościelną (na Ostrowie Tumskim).
Most ten w czasie swjego istnienia był kilkukrotnie zniszczony, a następnie naprawiany.
Istnieje przekaz (który zachował się w oryginale), opisujący tragedię, do której doszło
podczas procesji Bożego Ciała w 1423 r. Przez kolejne stulecia most funkcjonował
zazwyczaj jako drewniana konstrukcja trójkątno-wieszarowa z jednym przęsłem zwodzonym.
W połowie XIX-go wieku była to już budowla trapezowo-wieszarowa ze stałym pomostem.
W 1945 r. wykonano remont kapitalny mostu. Usunięto uszkodzenia, które przyniosła wojna
(niektóre ślady po kulach zostały pomimo tego na konstrukcji mostu).
15 października 1976 r. most wpisano do rejestru zabytków.
Ostatni kapitalny remont przeprowadzono w 1992 r. Wtedy też zastąpiono dotychczasowy pokład
z kształtowników Zoresa nowym rozwiązaniem ze spawanych blach z żebrami poprzecznymi,
opartymi na podłużnicach.
Przy moście, na brzegu Wyspy Piasek, stoją od 1893 r. figury św. Jana Chrzciciela (z prawej)
i św. Jadwigi (z lewej). Są rónież widoczne lampy gazowe, które do dzisiaj pozostają
sprawne (są ręcznie obsługiwane)

Lokalizacja:
Położony jest nad północną odnogą Odry pomiędzy Ostrowem Tumskim a Wyspą Piasek,
na miejscu wcześniejszego mostu drewnianego.
Przed wejściem na most po lewej znajduje się bulwar Stefana Wyszyńskiego, a po prawej bulwar Piotra Włostowica.

Współrzędne geograficzne:
51°06'52,95” N 17°02'32,35” E

Parametry:
Dwuprzęsłowy most stalowy (Rozpiętość przęseł: 25,19 m i 25,93 m), nitowany.
Obecnie most jest wykonany ze stalowej konstrukcji. Posiada długość: 52,19 m,
szerokość pomostu 6,84 m, wysokość portalu 6,90m. Szerokość jezdi wynosi 4,50 m,
a chodników: 2 x 1,17 m. Dopuszcza się 10 tonowe obciążenie dla pojazdów przekraczających most.
Jest to jednak możliwe wtedy, kiedy posiada się specjalne pozwolenie.
Konstrukcję stalową kratownicową systemu Gerbera wyprodukowaną w Hucie Piła (Pielahütte)
nad kanałem Kłodnickim w Rudzińcu (Rudzinitz) koło Gliwic (mimo znacznej odległości od Wrocławia
funkcjonujące już wówczas połączenie wodne umożliwiało stosunkowo niedrogi i łatwy transport
elementów mostu barkami) zmontowały zakłady G. Ruffera, a wykończone zostały przez zakład
metaloplastyczny Gustawa Trelenberga. Robotami kamieniarskimi zajęła się firma Granit und Quarz.
Kształt konstrukcji mostu był wzorowany na zwycięskim projekcie w konkursie na most w Mannheim,
jednak przystosowanym do dwóch przęseł.

Dane na dzień: 03.03.2013 r.

Tapety do pobrania (spakowane )


w-lewo   strona-domowa   w-prawo

cookies mail