wesker.pl
strona_glowna mosty_wroclawia portfolio nieistniejace download

w-lewo   strona-domowa   w-prawo

Most Kleciński

Historia:
Most wybudowany we Wrocławiu po II Wojnie Światowej, na miejscu poprzedniego rozebranego w latach 60-ch XX w.
Pierwszy most w tym miejscu istniał już w średniowieczu i stanowił główną przeprawę, przez którą wiodła droga do Świdnicy.
W 1906 r. drewniany most zastąpiono jednoprzęsłowym mostem stalowym o dźwigarach kratowych z górnym pasem parabolicznym.
W 1936 r. zmodernizowano układ drogowy we Wrocławiu wytyczając główną szosę świdnicką ulicą Karkonoską i mostem Partynickim,
na skutek czego przeprawa straciła na znaczeniu, tracąc swoją funkcję tranzytową.
W 1951 r. włączono Klecinę do Wrocławia. Pojawiły się wtedy plany przedłużenia linii tramwajowej do osiedla.
W 1962 r. opracowano projekt budowy nowego mostu, uznając za zbyt kosztowne dostosowanie już istniejącej przeprawy
dla ruchu drogowo-tramwajowego, więc rozebrano most.
Stosując nowatorską technikę, zbudowano do 1967 r. nowy most z przęsłem
z prefabrykatów kablobetonowych z współpracującą płytą pomostu wylewaną na mokro.
Ostatecznie zrezygnowano z poprowadzenia mostem linii tramwajowej, która ma swoją pętle przed nim.

Lokalizacja:
Most Kleciński jest mostem przechodzącym przez rzekę Ślęzę.

Współrzędne geograficzne:
51°03'53.9” N 16°59'9.63” E

Parametry:
Długość mostu to 24,5 m, szerokość całkowita: 9 m (w tym jezdni: 7m i chodników 2 * 2,2 m).
Most liczy tylko 1 przęsło.

Ciekawostki:
1) Jako jedyny most na Ślęzy przetrwał walki podczas oblężenia Festung Breslau w 1945r.
2) Obok mostu położony jest park, na początku którego znajdują się pomniki (link) poświęcone ofiarom Katynia (1940),
  a także ofiarom wypadku Tu-154 (z roku 2010).

Dane na dzień: 30.06.2013 r.

Tapety do pobrania (spakowane )


w-lewo   strona-domowa   w-prawo

cookies mail